Rodzinny Kapitał Opiekuńczy
Od 1 stycznia 2022 r. w obszarze wsparcia rodziny dostępne jest kolejne rozwiązanie z rządowego programu Polski Ład. Jest to Rodzinny Kapitał Opiekuńczy, czyli nowe świadczenie dla rodziców dzieci w wieku od 12. miesiąca do 35. Miesiąca.
Nowe świadczenie nie zależy od dochodu rodziny i wynosi w sumie do 12 tys. zł na drugie i każde kolejne dziecko w rodzinie.
Rodzice mogą zdecydować czy chcą otrzymywać świadczenie w wysokości 500 zł przez 24 miesiące, czy w wysokości 1000 zł przez 12 miesięcy.
Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przysługuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończy 12. miesiąc do ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończy 35. miesiąc.
Rodzinny Kapitał Opiekuńczy przyznaje i wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Wniosek o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy można złożyć do ZUS za pomocą bankowości internetowej Banku Spółdzielczego w Trzebieszowie.
Jak złożyć wniosek w Banku Spółdzielczym w Trzebieszowie?
- Zaloguj się do bankowości internetowej Banku Spółdzielczego w Trzebieszowie (wnioski o Rodzinny Kapitał Opiekuńczy mogą składać wyłącznie rodzice (matka lub ojciec) dziecka. Pozostałe osoby, które zgodnie z ustawą mogą ubiegać się o świadczenie RKO, powinny taki wniosek złożyć bezpośrednio w ZUS przez Platformę Usług Elektronicznych (zwaną dalej PUE ZUS).
- Sprawdź swoje dane. Upewnij się, że Twoje dane są aktualne, w szczególności adres e-mail – na niego otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku. Dane możesz sprawdzić wybierając kolejno Ustawienia → Moje dane.
- Złóż wniosek. Wybierz przycisk: Rodzinny Kapitał Opiekuńczy. Uzupełnij dane we wniosku.
- Poczekaj na Urzędowe Potwierdzenie Odbioru. Otrzymasz je na podany we wniosku adres mailowy.
- Informacja o przyznaniu świadczenia lub odmowie przyznania świadczenia będzie znajdowała się na profilu PUE ZUS. Przez PUE ZUS będziesz mógł złożyć odwołanie od wydanej decyzji lub zmienić dane podane we wniosku.
Ważne: Jeśli złożysz wniosek za pomocą bankowości elektronicznej, to ZUS sprawdzi, czy masz profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, czyli w systemie informatycznym ZUS, za pośrednictwem którego można załatwiać sprawy w ZUS przez Internet – bez wychodzenia z domu. Jeśli nie – ZUS założy Ci taki profil. Potwierdzenie założenia profilu otrzymasz na adres e-mail, który podasz we wniosku. Natomiast na numer telefonu z wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS.