Rozpoznaj oszustów podających się za pracowników banku.
Podszywanie się pod pracownika banku to popularna i – niestety - skuteczna metoda oszustw. Oszuści wykorzystują Twoje zaufanie do banku i podszywają się pod jego pracowników. Sprawdź, jak może wyglądać schemat takiej rozmowy.
Jak wygląda schemat oszustwa?
- Do klienta banku dzwoni osoba podająca się za pracownika banku – departamentu bezpieczeństwa lub konsultanta infolinii. Zna imię i nazwisko osoby do której dzwoni, a na telefonie ofiary może wyświetlać się numer telefonu banku.
- Oszuści (podszywający się pod pracownika banku) dzwonią w sprawie rzekomych podejrzanych transakcji na koncie lub informują o zaciągniętej pożyczce. Następnie proszą klienta o podanie danych do logowania oraz zainstalowanie aplikacji (np. Any Desk, TeamViewer, Quick Support), która rzekomo ma pomóc zabezpieczyć konto, a w rzeczywistości umożliwia zdalny podgląd i sterowanie urządzeniem.
- Gdy ofiara zainstaluje program do zarządzania zdalnym pulpitem oszuści proszą ją, aby ta zalogowała się do bankowości elektronicznej w celu weryfikacji operacji na swoim rachunku. Ofiara w ten sposób udostępnia swoje dane uwierzytelniające. Oszust, podszywający się pod pracownika banku informuje o zagrożeniu środków i konieczności przelania ich na bezpieczne konto (konto techniczne, zapasowe itp., nawet do innego banku).
- Jeśli nie dochodzi do instalacji oprogramowania lub kradzieży danych – klient sam wykonuje polecenia oszustów. Może być też namówiony do wzięcia pożyczki, podjęcia gotówki w oddziale, a następnie wpłacenia jej we wskazanych wpłatomatach za pomocą kodów BLIK.
- Zmanipulowana przez przestępców ofiara traci zgromadzone na koncie środki.
Jak się bronić przed oszustami
- Możesz zweryfikować tożsamość dzwoniącego pracownika w Aplikacji Mobilnej Nasz Bank BS Trzebieszów – podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji mobilnej lub serwisie internetowym. Pracownik wyśle do Ciebie swoją wizytówkę. Pamiętaj NIE będzie to wiadomość SMS.
- Nie działaj pod wpływem emocji. Jeśli rozmówca wywołuje na Tobie presję czasu, rozłącz się i zadzwoń samodzielnie na naszą infolinię. W pośpiechu łatwiej podjąć nieprzemyślane decyzje. Pamiętaj! Obecna technologia pozwala oszustom podszyć się pod dowolny numer telefonu, np. infolinii dowolnego banku, a nawet policji. Pracownik banku nigdy nie proponuje przelania środków z Twojego konta na inny nieznany rachunek oraz nigdy nie prosi o wypłatę w gotówce, a następnie wpłacenie jej na obce konta we wpłatomatach.
- Nie pobieraj żadnej aplikacji – pracownik banku nigdy nie zachęcają do pobierania żadnych aplikacji służących do zabezpieczenia konta.
- Nigdy nie loguj się do bankowości internetowej w trakcie, kiedy udostępniasz komuś zawartość swojego pulpitu – oszuści mogą w ten sposób przejąć Twoje dane uwierzytelniające.
- Nie udostępniaj nikomu poufnych danych, np. loginu i hasła, numeru swojej karty płatniczej, zapisanego na odwrocie karty kodu CVV lub numeru PESEL – pracownicy banku nigdy nie proszą o takie dane.
- Jeśli rozmowa wzbudza Twój niepokój lub wątpliwości rozłącz się, a następnie połącz się z bankiem lub instytucją, której przedstawiciel dzwonił. Koniecznie wybierz oficjalny numer na klawiaturze numerycznej, nie oddzwaniaj z listy połączeń, które wyświetlają się na telefonie.
Co zrobić, jeśli podejrzewasz, że możesz być ofiarą oszustwa
- zadzwoń na naszą infolinię (+48 25 506 58 00) w celu blokady karty i dostępów do bankowości elektronicznej,
- przekaż na infolinii wszystkie niezbędne informacje dotyczące oszustwa,
- zmień hasła do logowania do serwisu Bankowości internetowej i aplikacji mobilnej Nasz Bank,
- złóż zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa organom ścigania tj. policji lub prokuraturze,